Splendid Isolation
Fantasias, Pauans, Galiards, and Almands,
set forth the Lute & five Viols

Stacks Image 3

—-

Stacks Image 10

Anonyme
Pavana
Anthony Holborne
Galliard: The Teares of the Muses
Anonyme
Ronda e La Represa

John Dowland
M. Iohn Langtons Pauan
Captaine Digorie Piper his Galiard

Anthony Holborne
Almaine: The Choice
Galliard: As it Fell in a Holy Eve

John Dowland
Lachrimae Antiquae
Sir John Souch his Galiard

Innocentio Alberti
Pavin & Galliard of Alberti

John Dowland
Sempre Dowland semper Dolens
The Earle of Essex Galiard

Anthony Holborne
Almaine: Tha Night Watch
Galliard: The Sighes

William Byrd
Browning a 5 (The Leaves be Green)

John Dowland
L
achrimae Tristes
M. Thomas Collier his Galliard

Anthony Holborne
Almaine: The Fruit of Love
John Dowland
Mrs. Ncihols Almand

Stacks Image 53

Accademia Strumentale Italiana
Jadran Duncumb
, lute
Alberto Rasi, treble viol
André Lislevand, bass & treble viol
Teresina Croce, tenor viol
Mario Filippini, bass viol
Riccardo Coelati Rama, great bass viol

The «splendid isolation» evokes the proud resourcefulness of British musicians, who started moulding the dominant Italian influences into forms and expressions of their own from the late 16th century. Already in 1596, William Barley opened the introduction to his anthology of lute music A nevv Booke of Tabliture by stating: «It is not to be doubted but that there are a number of good vvits in England, vvhich for their ſufficient capacitie and promptnes of ſpirit, neither Fraunce nor Italie can ſurpaſſe». This entirely autochthonous collection, the first of its kind to be published in England, was soon followed in 1599 by another trendsetter: Pavans, Galliards, Almains [...] in five parts by Anthony Holborne, which inaugurated the series of English musical editions for instrumental ensemble. With the seventeenth century seeing a growing interest in musical practice amongst amateur enthusiasts, the favour with which such novelties were met by the market encouraged composers to increase their output for consort, both in printed and (the majority) in manuscript form.
It is a corpus of music in which amiable dance forms alternate more elaborate polyphonic pages, such as Browning by Byrd or Lachrimae antiquae by Dowland, whose matrix lies in the Italian madrigal popularised in England after 1588 by the miscellany Musica transalpina. The English reworkings for instrumental consort confer to this model a character entirely of its own, yet one in which the intimate nature of the original is preserved, a dialogue between cultured and refined interlocutors conversing for their own delight rather than that of an audience.
This attitude is further reflected in the peculiar “table” layout of Dowland’s Lachrimae, with all five parts printed on the same folio and oriented in such a way that the performers, all seated around the same table, would each have their own part in front of them. With the performers disposed of in such a way, the intimate conversational nature of this music is not just audible, but manifestly visible, and - where feasible - may constitute a significant added value of the concert.

Lo «splendido isolamento» evoca l’orgogliosa intraprendenza dei musicisti britannici, fin dallo scadere del secolo XVI impegnati a dare forme ed espressioni proprie alle dominanti influenze italiane. Già nel 1596 William Barley nella premessa alla sua antologia di musica liutistica A new Booke of Tabliture esordisce affermando: «È indubbio che vi sia in Inghilterra una quantità di begli ingegni, che per talento e spirito d’iniziativa non hanno rivali né in Francia, né in Italia». A questa prima raccolta del genere integralmente autoctona data alle stampe in Inghilterra, segue nel 1599 un’altra primizia: Pavans, Galliards, Almains […] in five parts di Anthony Holborne, che inaugura la serie delle edizioni inglesi di musica per insieme strumentale. Cresce con il Seicento l’interesse per la pratica musicale anche fra i cultori amatoriali e la conseguente buona risposta del mercato all’offerta di novità incoraggia i compositori a incrementare la produzione per consort, parte data alle stampe e parte (la maggiore) rimasta manoscritta.
È un complesso di musiche in cui l’amabilità delle danze si alterna a più elaborate pagine polifoniche, come
Browning di Byrd o Lachrimae antiquae di Dowland, la cui matrice sta nel madrigale italiano diffuso in Inghilterra a partire dal 1588 con la miscellanea Musica transalpina. Le rielaborazioni inglesi per consort strumentale danno al modello un carattere tutto proprio, ma dell’originale si conserva la natura intima, di dialogo fra interlocutori colti e raffinati che conversano per il proprio piacere prima ancora che per quello di un eventuale uditorio.
Questa attitudine si riflette anche nella singolare impaginazione “da tavola” delle
Lachrimae di Dowland, con le cinque parti stampate tutte su uno stesso foglio e orientate in modo che gli esecutori, seduti intorno a un tavolo, abbiano ciascuno dinnanzi la propria parte. Tale disposizione degli esecutori rende d’evidenza anche visiva il carattere d’intima conversazione di queste musiche e, là dove realizzabile, costituisce un importante valore aggiunto del concerto.

Stacks Image 42
Stacks Image 39

This website does not use cookies